Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

Detail článku

GE snížilo náklady o 35 % náhradou odlévání 3D tiskem

Aditivní technologie
12. 5. 2021 14:12
Čtenářů: 504
Sesterské společnosti GE Aviation a GE Additive začaly tisknout 4 nové díly pro plynové turbíny.

 

 

Rozhodujícími hledisky pro toto rozhodnutí byly celkové náklady a doba dodání. GE Aviation přechází od odlévání k aditivním technologiím i přesto, že má k dispozici sadu forem potřebnou pro odlévání odvzdušňovacích přírub pro plynové turbíny. Technické oddělení uvedlo, že změna technologie snižuje výrobní náklady o cca 35 %.

 

Ba co víc, přechodový proces zabral pouze 10 měsíců - od výběru součástí po 3D tisk prototypů. Pro srovnání, tradiční výroba odlévaných leteckých dílů trvá 12 až 18 měsíců. Projektový tým ještě určil desítky dalších dílů motoru, které mohou být převedeny na aditivní výrobu pro úsporu nákladů a urychlení jejich dodávek.

 

Vedoucí aditivní výroby v GE Aviation Eric Gatlin uvedl, že je to poprvé, kdy byla provedena prostá výměna dílu za díl a použití aditivní výroby místo odlévání přineslo výrazné snížení nákladů. Aby dokázali cenovou výhodnost, požádali čtyři zavedené dodavatele o nacenění dílů, a i přesto vyšla aditivní výroba výhodněji.

 

 

Čtyři tištěné kobaltchromové příruby na stavební desce.

 

Pro tento projekt byl použit stroj Concept Laser M2 Series 5. LPBF stroj disponuje dvěma 1 kW lasery a stavebním prostorem 250 x 250 x 350 mm.

 

Kobaltchromové příruby nevyžadovaly žádné zásadní změny, jen několik menších úprav, aby byly vhodnější pro 3D tisk. Změna byla rychlá také díky tomu, že se měnily díly kus za kus. Všechny čtyři díly se budou instalovat na turbínu LM9000, která se staví pro energetickou společnost Baker Hughes. Tento projekt bude sloužit jako šablona pro příští aplikace.

 

 

 

 

Aditivní výroba pro výrobu náhradních dílů

Letečtí výrobci často čelí problémům s dodávkami náhradních dílů, obzvláště když jde o příliš staré díly. Materiál už nemusí být k dispozici a/nebo jsou náklady pro výrobu forem příliš vysoké. Pak si musí díly obstarat jiným způsobem. Právě v tu chvíli přichází v úvahu aditivní výroba.

 

Gatlin vysvětluje, že GE Aviation přišla v roce 2020 na tyto součásti při výročním auditu. "Neustále se snažíme snížit výrobní náklady aktuálních dílů a poptáváme stovky nakupovaných odlitků. Také sledujeme, jestli díly, které nebylo možné před rokem vyrobit, nejsou dnes již řešitelné."

 

Počáteční prověřovací proces zvažoval řadu faktorů, jako velikost, následná zpracovatelnost, a dokonce předchozí zkušenost inženýrů ve výrobním závodě v Auburn. Pro každý ze 180 zvolených odlitků vypočítal projektový team GE náklady na aditivní výrobu, aby nakonec vybrali 4 příruby, které se ukázaly jako nejziskovější, přičemž se do budoucna vyloučilo riziko problematické výroby náhradních dílů.

 

 

 

 


Copyright Misan s.r.o. 2002 - 2021
Misan s.r.o.
Ke Vrutici 1795
289 22 Lysá nad Labem
+420 325 551 440
+420 325 551 062
+420 325 552 924
+420 602 311 796 (hotline servis)
lysa@misan.cz