Plukovník Benjamin Boehm vidí spolupráci U.S. Airforce s GE jako způsob řešení současné a budoucí udržitelnosti. Aditivní výroba představuje náhradní metodu dodávek dílů starších pohonných systémů v průběhu jejich životního cyklu, zvláště když se počet dodavatelů zmenšuje nebo když sporadické a nízkoobjemové objednávky nejsou pro běžné výrobce zajímavé.
Air Force’s Rapid Sustainment Office (RSO) je zodpovědná za zajištění připravenosti pro plnění misí použitím nových technologií. Objednávání a výroba náhradních dílů tradičními způsoby začíná být obtížná při tom, jak více a více letadel vstupuje do šesté dekády své služby. Tady přichází na řadu GE nabízející rozsáhlé znalosti testování a kvalifikace aditivně vyrobených dílů, které splňují extrémně přísné regulační požadavky letectví.
Ředitelka pro pokročilá materiálová řešení v GE Aviation Lisa Coroa-Bockley dodává, že rychlost je devizou aditivní výroby. Aplikací zkušeností z palivové trysky LEAP a dalších dílů vyrobených pro nový proudový motor GE9X, nabídkou ucelených řešení a ponaučením se z certifikačních procesů, bylo možné urychlit vývoj pro USAF.
Od počátku programu byl plánován spirálový vývoj, kdy každý další krok nabíral na složitosti a rozměrech. Začalo se nalezením jednoduchých součástí, pokračovalo se konsolidací skupiny součástí a následoval přechod ke složitým systémům, jako jsou tepelné výměníky.
Skupiny provedly první zásadní pokrok v programu tím, že nalezly vhodné díly pro motory F110 a TF34. Poté, co zakusily potíže při spolupráci s dodavateli odlitků a jejich extrémně dlouhou dodací lhůtou (2 – 3 roky), začala skupina GE Aviation prozkoumávat možnosti aditivní výroby pro velké vojenské motory . Práce no olejové vaně byly již v závěrečném stádiu, a tak se tato součást stala hlavním předmětem první fáze programu.
Technický ředitel v GE Additive James Bonar podotknul, že v porovnání s ostatními díly motoru F110 je olejová vana možná méně funkční, ale velmi důležitá. Musí být odolná, tuhá, těsná a především funkční, aby fungoval celý motor, což je samozřejmě nezbytné u jednomotorového letadla, jako je F-16.
Bonarův tým pracoval na robustní aditivní konstrukci a současně ladil výrobní parametry v Additive Technology Center (ATC) GE v Cincinnati. Stroje typu M2 pracující s kobalt-chromem od GE Additive byly použity pro první výrobní dávku olejových van. Podle Air Force je program termínově v předstihu a již se plánuje fáze 1b. Týmy se dále zaměří na olejovou vanu 40 let starého motoru TF34.
V tuto chvíli Air Force využívá aditivní technologie ve zvýšené míře, a to nejen pro proudové motory. Počátkem tohoto roku výzkumníci z Air Force úspěšně vyrobili chirurgické vyjímací svorky na stolní 3D tiskárně. Medicínský nástroj použitelný v těžko zásobitelném nepřátelském prostředí. Jinde Air Force vyvinula metodu tisku vysokopevnostní oceli AF-9628 pro své zbraně. Technologie bude využita pro výrobu velmi pevné, lehké munice.